Utolsó frissítés:

2023-07-06 23:39

Beszámoló a Határtalanul – 2023. 06. 07 – 11.-i programról

1. Nap.

Reggel 6 órás indulás után hosszú buszos utazás következett. Első hosszabb megállónkat a történelmi Erdély határán, a Király-hágón tartottuk. Megcsodáltuk az Erdélyi-középhegység látványos vonulatát és kinyújtóztattuk elgémberedett végtagjainkat. Ezt követően Kolozsvárra utaztunk, ahol zuhogó esőben megtekintetük a város központját, reneszánsz épületeit. Meglátogattuk a teret meghatározó Szent Mihály templomot, és Fadrusz János legjelentősebb alkotását, Mátyás király lovasszobrát. Innen tovább sétáltunk Mátyás király szülőházához, mellyel szemben álló épületben pedig nagy fejedelmünk, Bocskai István látta meg a napvilágot. Megnéztük a Babeș-Bolyai Tudományegyetem főépületét és a Farkas utcai református templomot. Mezőség kanyargós útjain estére érkeztünk Székre, ahol elfoglaljuk a szobáinkat, megvacsorázunk és nyugovóra tértünk.

2. Nap

Pompás reggeli után Erdély leggazdagabb néprajzi gyűjteményét, a Kallós Múzeumot látogattuk meg Válaszúton. A közelmúltban, idős korában elhunyt Kallós Zoltán, a legendás néprajzkutató, népdalgyűjtő, tanár, értékmentő életműve ez a gyűjtemény. Itt, a visszaszerzett családi birtokán van a Kallós Alapítvány által működtetett szórványkollégium is. Az épülettel átellenben láttuk Wass Albert szülőkastélyát, a Bánffy-kastélyt is. Ezt követően Bonchidára utaztunk volna, ahol az Erdély Versailles-ként is emlegetett, pompás Bánffy kastélyt terveztük meglátogatni. Sajnos a Szamos hídját felújítás miatt lezárták, a másik oldalról súlykorlátozást vezettek be, így le kellet mondanunk ezt a programunkat.

Buszba ültünk és Szamosújvár felé vettük az irányt. Armenopolis mesterséges városát az Erdélybe menekülő, és itt befogadást lelt örmények alapították a 18. század elején. Ez Európa első előre megtervezett, párhuzamos utcákból álló városa. Megismerkedünk a hányattatott sorsú nép történelmével a hatalmas örmény katolikus templomban, ahol láttuk a Rubensnek tulajdonított oltárképet is. Ezután ellátogattunk a temetőbe, ahol Rózsa Sándor, a nagy alföldi betyár nyugszik a Fráter György kastélyából átalakított börtönépület előtt. A hullámzó dombokon keresztül visszautaztunk Székre, ahol látogatást tettünk a kívül-belül csodálatos, Árpád-korba visszanyúló történetű református templomba. Ezt követően “a Hollandhoz” sétáltunk, aki helyi fogalomnak számít, ugyanis beleszeretett a faluba, és a helyi kultúrába, és Hollandiából Székre költözött. Megvásárolta az egykori Csipkeszegi táncház épületét és néprajzi tárlatot gyűjtött össze.

Az elmaradt bonchidai program helyett meglátogattuk a Szék határában található madármegfigyelő tanösvényt. Elfáradtan tértünk vissza szállásunkra és fogyasztottuk el a fenséges töltött káposztát.

3. Nap

Reggeli után elbúcsúztunk a széki házigazdáinktól és buszra szálltunk, elindultunk Tordára. Terveink szerint a tordai Jósika Miklós Elméleti Líceumba látogattunk volna, de sajnálatos módon, Romániában pedagógussztrájk miatt az iskolák zárva tartottak, így látogatásunk meghiúsult. A tordai sóbánya felé vettük az irányt. Egy mágikus birodalmat fedeztünk fel a föld mélyében. A tordai sóbányában 13 emeletnyit lépcsőzünk lefelé. A bányában sétáltunk, csónakáztunk és kipróbálhattunk több szabadidős sportot.
Rövid utazás után sétát tettünk Erdély egyik legszebb, legtöbbet fotózott falujában, a skanzen jellegű Torockón. Ez az a falu, ahol kétszer kel fel a nap. Az 1231 méter magas Székelykő lábánál fekvő falu különleges építészeti jelleggel, néphagyományokkal és népi kultúrával bír. Ellátogattunk a Torockói Néprajzi Múzeumba is. A Nap végén kirándulást tettünk az égig érő sziklafalak közt tekergő Tordai-hasadékban. A valamikori barlangrendszer beszakadásával keletkezett hasadékban a Hesdát-patak kanyarog. Az előző napok heves esőzései hatására a Hesdát megáradt, így haragos arcát mutatta. Este érkeztünk Kalotaszentkirályra, ahol a szállások elfoglalása után megvacsoráztunk, majd nyugovóra tértünk.

4. Nap

Reggeli után lovaskocsikra szálltunk és szekerekkel végighajtottunk Kalotaszentkirály utcáin, megismerve a falu szerkezetét, egységeit, megcsodálva népi építészetét. Megtekintettük a Tájházat, ahol a falu viseletei és használati tárgya kerültek kiállításra. Ezután Kalotaszentkirály festett fakazettás templomába látogattunk el, és a jellegzetes népi motívumokkal ismerkedünk, melyek a szentkirályi templom kazettáin is megjelennek. A templom falait a legszebb kalotaszegi szőttesek borítják.
Bánffyhunyadról vonattal jutottunk el a Kós Károly által tervezett és saját maga számára 1910-ben megépített Varjúvárhoz. Kós Károly az első világháború után költözött ide. A közelben a kalotaszegi Turul Nomád Hagyományőrző Egyesület tagjai vártak minket bográcsossal, és honfoglalás korihoz hű íjakkal, melyeket alkalmunk volt kipróbálni. A bátrabbak lóra is pattanhattak, és a tisztáson lovagolhattak is egyet. A kora délután induló vonattal visszatértünk Bánffyhunyadra, ahol megcsodáltuk a református templomot, megismerkedtünk a Bánffy család történetével, szerepével a történelemben. A szállásra visszatérve szabadprogram következett, majd vacsora.

5. Nap

Reggeli után kipróbálhattuk kézügyességünket. A fafaragó műhelyben megtanulhattuk a fafaragás alapjait, majd helyi asszonyoktól elleshettük a kürtőskalács sütés fortélyait. Buszra szállva hazafelé vettük az irányt. Rövid megállót tartottunk a Királyhágón, majd a Körös parti Párizsba, Nagyváradra látogattunk. Itt érintettük a Szent László teret, a Városházát, a Fekete Sas Palotát, a belváros barokk épületei. Rövid sétát tettünk a Kőrös parton és a sétáló utcán. Hosszú utazás után estére érkeztünk haza.
Élményekkel gazdagodva vettünk részt ezen a kiránduláson!

“Székelyföld kincsei - Sóvidék csodái”

Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskola és Óvoda Pécel

Utazás időpontja: 2022.06.08.-12.

1. nap: 2022.06.08., szerda

Pécel-Királyhágó-Bánffyhunyad-Jobbágyfalva

Korán reggel indultunk útnak, hogy két év kihagyás után újra Határtalanul kiránduláson vehessünk részt. Rövid fotószünettel köszöntöttük Erdélyt a Király-hágón, ahonnan káprázatos panoráma nyílik Erdélyországra. Első hosszabb megállónk Bánffyhunyadon tettük, ahol megtekintettük a híres középkori református templomot.

A templomkertben megtekinttettük a Szent Koronát mintázó Millenniumi Emlékművet és a bánffyhunyadi Magyar Hősök Emlék-kövét, valamint azt a kőasztalt, amely mellett Ady, Babits, Kós Károly és Petőfi is alkotott bánffyhunyadi látogatásaik alkalmával.

Hosszú utazás után érkeztünk Jobbágyfalvára, ahol a vacsora után elfoglaltuk szálláshelyeinket.

2. nap: 2022.06.09., csütörtök

Jobbágyfalva-Szováta-Parajd-Korond-Jobbágyfalva

Korondra utazunk., ahol a központba érve látogatást tettünk a nagy fazekas múltú Józsa családnál, és megismertük a korondi fazekasság minden csínját-bínját. Ezután egy hagyományos módon dolgozó sóvágó műhelyt kerestünk fel, ahol megismerhettük a parajdi só felhasználásának módjait, megnézhetjük hogyan készül egy sólámpa, és lehetőségünk van vásárolni igazi parajdi sóból készült termékeket kedvező áron.

Ezt követően a Sószorosban kirándultunk egyet, ahol a só különleges formáival ismerkedünk meg, mint például a felszínen kialakult barázdák, a sókarok, valamint borsós felszínű só karfiolok.

Parajdon a sóbányát kerestük fel. 80-100 méter mélységbe ereszkedtünk le egy nagy sótömbbe, ahol templom, múzeum, játszótér is található. Azt tartják, hogy a parajdi sótömb 100 évig el tudná tartani a teljes Európa lakosságát sóval.

A kimerítő napunk végén Szovátán Európa legnagyobb heliotermikus tava, a különleges sós Medve-tó körül tettünk sétát. A tanösvényen lehetőségünk nyílt megvizsgálni a Mogyorós-, Vörös-, illetve Zöld-tavakat is.

Fáradtan érkeztünk a szállásra, ahol jóízűen fogyasztottuk el vacsoránkat.

3. nap: 2022.06.10., péntek

Jobbágyfalva-Farkaslaka-Székelyvarság-Székelyudvarhely

Korai ébresztő után Farkaslakára indultunk, ahol Tamási Áron sírjához igyekeztünk. A székelység nagy írója a falu nyugati szélén, a római katolikus templom és temető mögötti virágos parkban, a két cserefa között nyugszik. A sírhelyhez rovásírásos máréfalvi székelykapu alatt áthaladva, egy kis sétányon juthatunk. A sír mögött a Tamási-emlékművet néztük meg, a legnagyobb székely népi íróra emlékeztünk. Utána megismertük Erdély első Trianon-emlékművét.

Ezután Székelyvarságra látogattunk. Utunk elején megtekintettünk egy kicsi vízimalmot, és a benne rejlő múzeumot. Innen körülbelül 4 km-es, kényelmes tempójú séta után érkeztünk a Csorgókő-vízeséshez és a Jézus -kútjához. Kevés séta után érkeztünk a kultikus varsági kocsmához, a Parlamenthez. Itt megismerhettünk egy hagyományos eszközökkel dolgozó zsindelykészítő munkáját.

A Parlamentnél szabadtéri falatozás keretében fogyasztottuk el ebédünket. Asztalra került minden finomság, amit a falusi ember megtermel magának. Fantasztikus ízekkel, és rendkívül gazdag házi finomságokkal megrakott asztalokról lakmározhatunk. Újabb sétára kerekedünk, és pár kilométer gyaloglás után értük el autóbuszunkat.

Ezután irány a székely főváros: Székelyudvarhely. Itt megnéztük a Szoborparkot, megismerkedtünk nevezetes alakjaival. Elsétáltunk a nevezetes Vasszékely szoborhoz, majd megkerestük a városházát. Ezt követően felsétáltunk a gyönyörű Tamási Áron Gimnázium főépületéhez, útközben megemlékezünk Márton Áron püspökről. A gimnázium tanára körbevezetett az intézményen, közben megismerhettük a város és az iskola történetét.

Estére érkezés Bögözbe, ahol a szobák elfoglalása után fogyasztottuk el vacsoránkat.

4. nap: 2022.06.11., szombat

Székelyudvarhely-Szejkefürdő-Szentegyháza-Székelyudvarhely

Reggeli után Szentegyházára utaztunk, ahol traktor vontatta, fedett szekereken utaztunk a Madarasi-Hargitára. A traktorokról a menedékházaknál leszállva rövid gyaloglás várt ránk a Madarasi-Hargita tetejére, ahonnan belátni egész Székelyföldet. A székelyek szent hegyét, a Hargita tetejét kopjafák, magyar nemzeti szalagok, a zarándokok által ácsolt keresztek százai díszítik, megható feliratokkal, áldásokkal, Csaba királyfi segítségéért esedező fohászokkal, a szülőföld szeretetének megható vallomásaival. A rövid felemelő túra után visszaereszkedtünk a menedékházakhoz, majd a traktorokkal visszatértünk Szentegyházára. Itt a helyi asszonyok által készített kürtöskalácsokat fogyasztottuk el ebédre.

Innen Szejkefürdőre Orbán Balázs sírjához látogattunk, melyhez székelykapuk során át gyalogoltunk fel a hegyoldalba. Orbán Balázs bejárta Székelyföldet. Eljutott minden településre, várromhoz, természeti ritkasághoz. Szorgalmasan jegyzetelt, fényképezett. Munkája eredményeként 1868–1873 között hat kötetben kiadta fő művét A Székelyföld leírását, mely azóta is egyedülálló alkotás Székelyföldről történelmi, régészeti, természetrajzi s népismereti szempontból. Ezután beléptünk a Mini Erdély parkba, ahol szó szerint bejárhatjuk Erdélyt, az Erdély térképét megformázó területen, ahol a valós pontokon láthatjuk a legfőbb nevezetességek élethű reprodukcióit.

Estére érkeztünk a szállásra, ahol táncos-zenés mulatságon vettünk részt az Urusos néptáncegyüttes jóvoltából a szálláson.

5. nap: 2022.06.12., vasárnap

Székelyudvarhely-Fehéregyháza-Segesvár-Pécel

A korai indulás után hazafelé megálltunk Fehéregyházán, itt megemlékeztünk az Ispán-kútnál, Petőfi Sándor feltételezett elestének helyszínén, amely közvetlenül az országút mellett található. Felelevenítettük munkásságát, érdemeit.

Ezt követően Segesvár várfalakkal és bástyákkal körülölelt történelmi központjában sétáltunk, amely 1999 óta világörökségi oltalom alatt áll. Az óratorony a város jelképe és egyik legismertebb műemlék. A város központjában napjainkig fennmaradtak a középkori szász építészet műemlékei. Megtekintettük Petőfi Sándor szobrát a Szent József római katolikus templom és a Csizmadia bástyák közötti kis parkban. Megismerkedtünk az erdélyi szászok világával. Hazafelé vettük az irányt, sok szép élménnyel a tarsolyunkban.

2022.06.13-án értékelő óra keretében összefoglaltuk az utunk állomásait, nevezetességeit. A gyermekek sokat meséltek a megélt élményekről és tapasztalatokról. Végig néztük a készült fotókat, megbeszéltük kinek mi tetszett a legjobban

2022.06.14-én Témanapot tartottunk. A 7. osztályos diákok 1-1 óra keretében felkeresték a felsős évfolyamokat, ahol napra lebontva maguk mesélték el az átélt élményeiket. Fotóösszeállításaikat büszkén mutatták iskolatársaiknak. András bácsi ismertette a többi évfolyammal a Határtalanul! program működését. István bácsi a megtett útvonalról mesélt részletesen. A gyermekek kérdőívet töltöttek ki, a Határtalanul! kirándulás részleteiről A témanap végét táncházzal zártuk, ahol felevenítettük a Bögözben tanultakat. Jókedvvel és vidámsággal zártuk le a kirándulást!

Határtalanul 2018

Határtalanul  élménybeszámoló

Az idei évben is részt vettünk a Határtalanul programban, mivel 2018-ban az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett pályázaton támogatást nyertünk. A 2018/19-es tanévben, - mint minden évben- a hetedik osztályos tanulók vehettek részt a támogatott kiránduláson.  A 2018/19-es év pályázat lehetőségének értelmében 8. osztályos tanulókat is vihettünk magunkkal. Így az idei utazók között a 23 hetedikesen kívül 12 nyolcadikos tanuló is jelen volt. A csoporttal 3 fő pedagógus is utazott.

A beadott pályázatunk értelmében 5 napos, azaz 4 éjszakás úton vehettünk részt Erdélyben, Székelyföldön a szűkebb értelembe vett Sóvidék területén. A csoportos szállásunk mindegyik éjszakán Farkaslakán volt, a hangulatos Muskátli Panzióban.
A kirándulásunk célja, hogy gyermekeink testközelben tapasztalhatják meg a határon túli magyarság helyzetét, a magyarlakta területek történelmét, földrajzát, élővilágát és néprajzát.

1. nap
A kirándulás első napján hosszú utazás várt ránk. A korai indulás ellenére a gyermekek izgatottak voltak, nagy várakozás kísérte utunkat. A fárasztó utazást Aradon megszakítva a Megbékélés terén, a Szabadság-szobornál emlékeztünk az 1848-as szabadságharcra és a Trianoni békeszerződésre. Rövid belvárosi séta után újra buszra szálltunk és robogtunk tovább Sóvidék felé. Estére értünk Farkaslakára ahol a Muskátli panzióban töltöttük mind a négy éjszakánkat.

2. nap
Reggel, az ízletes reggelink után a szovátai Medve-tó körül túráztunk, felkerestük a Mogyoró-tavat, A Vörös-tavat és a Rigó-tavat. Friss kürtös kalácsot tízóraiztunk és irány Parajd! A helyszínre érve a méltán híres sóbányába tettünk látogatást. Több emelettel a felszín alatt különleges világ tárult a szemünk elé. A hatalmas földalatti termekben számtalan izgalmas és érdekes látnivaló és szolgáltatás várja az utazókat. Volt itt kalandpálya, masszázssziget, ping-pong asztal és még sóhomokozó is. Mi a kápolna felé vettük az irányt és a hangzavarban próbáltuk pár percre elmélyülni és megköszönni a Mindenhatónak, hogy itt lehetünk. A bányában keséssé látogatott helyen kis kiállítás található, ahol bemutatják a só kialakulását és a bánya termelését kezdetektől napjainkig. A felszínre érve a Parajdi kirakodóvásárba vizsgáltuk a helyi sóból kínált termékeket. A parajdi  Sószorost kerestük fel, ahol rövid túra során vizsgáltuk a só felszíni lepusztulását, és hatását az élővilágra. Napunkat a korondi kirakodóvásárban fejeztük be, ahol egy helyi fazekasmester műhelyében ismerhettük meg a kerámiák készítésének lépéseit.

3. napunkon szekerekkel és traktorokkal utaztunk a Madarasi-Hargita sípályájáig, majd onnan felgyalogoltunk a Madarasi-Hargita csúcsára. Hol hóba süppedve, hol sárban tapicskolva tettük meg a pár kilóméteres utat a csúcsig.  A csúcson csodálatos látvány tárult elénk. Az itt elhelyezett kopjafák hátterében megtekinthettük a Csicsói-Hargitát és egész Sóvidéket.   Visszatérésünk után a nap hátralevő részén Székelyudvarhely megismerésével töltöttük. A főtéren megkerestük a Vasszékely szobrot, megtekintettük a református és a katolikus templomot, és az emlékezés parkjában megbeszéltük a székely nép nagyjainak életét.

4. nap.
Ezen a napon Székelyvarságra utaztunk. Ez a település óriási területen fekszik, úgymond a hegyek között elterülő tanyavilág. Az emberek főleg fakitermeléssel és a fa megmunkálásával és pásztorkodással foglalkoznak. Először egy ma is működő vízimalmot látogattunk meg, ahol szemügyre vehettük, hogy a vízenergia hogyan használható fűrészelésre és gabona őrlésére egyaránt. Ezután a gyönyörű környezetben fekvő Varsági-vízesést tekintettük meg, majd egy zsindelykészítő mesterhez látogattunk, ahol megnézhettük és kipróbálhattuk, hogy hogyan készül a minden háztetőt fedő fazsindely. A nap utolsó részében Szejkefürdőn Orbán Balázs sírját, és a körülötte található, székelykapukból álló emlékparkot kerestük fel. A szállásra visszatérve udvarhelyi néptáncosok vártak minket, akikkel egy emlékezetes és fergeteges táncházat tartottunk.

5. nap
Az utolsó napunkon fáradtan, de élményekkel telve hazafelé indultunk. Azonban ez a nap is tartogatott meglepetéseket számunkra. A korai indulást követően hamarosan megálltunk Fehéregyházán, ahol Petőfi Sándorra emlékeztünk, hiszen a segesvári csata előtt itt töltötte utolsó éjszakáját és itt látták őt utoljára. Majd a segesvári pihenőnk alatt  végigsétáltunk a patinás belvároson, felmásztunk a Diáklépcsőn, és felkerestük az Óratornyot és a Csizmadia-tornyot. Az óvárosban rátaláltunk Apor Vilmos a későbbi boldoggá avatott vértanú püspök szülőházára is. Innen kis megállókkal folyamatosan utaztunk haza, hogy estére Pécelre érjünk. Utunkat a tervezett időben fejeztük be. Hálát adunk az Istennek, hogy ezen a hosszú és fáradtságos kiránduláson vigyázott ránk, és ilyen sok élménnyel gazdagodhattunk!

Határtalanul képgaléria

Iskolánk 7. osztálya június hónapban erdélyi osztálykiránduláson vett részt. A kirándulás a Határtalanul pályázat keretében zajlott le.

A diákok 4 nap alatt egy nagyváradi honismereti vezető kalauzolásával jártak be sok magyar vonatkozású helyszínt.

Nagyvárad-Kalotaszeg-Kolozsvár-Torockó-Nagyenyed-Gyulafehérvár-Déva-Vajdahunyad-Máriaradna-Arad útvonalon haladva elevenedett meg számukra a történelem, helyezték személyes élményeik közé az iskolában megtanultakat.

A gyermekek legtöbbje most először járt Erdélyben, most először találkoztak Erdély hatalmas kulturális örökségével és természeti értékeivel, most először tapasztalták meg az itt élők vendégszeretetét, kedvességét.

A kirándulás keretén belül találkoztak a dévai Szent Ferenc Alapítvány gyermekeivel, akiknek kis műsorral kedveskedtek. A műsor keretén belül került sor az iskola és a Péceli Egyházközség hívei körében gyűjtött sportszer és társasjáték adományok átadására. A hálás gyermektekintetek bizonyították, hogy az adományok nagyon jó helyre kerültek.

A fáradságos, de tartalmas út során többekben megfogalmazódott a gondolat, mikor térhetünk újra vissza.

Képgaléria

Összefoglaló videó

Iskolánk címe:
Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskola és Óvoda
2119 Pécel, Kossuth tér 7.
telefon: (06-28) 547-301

5. 12:05 - 12:50
6. 13:00 - 13:45
7. 14:00 - 14:45

A Szülők néptánccsoportja várja az új tagok jelentkezését.
Ha kedve van táncolni, egy jó közösséghez tartozni, várjuk szeretettel!
Idén Sajó menti táncokat tanulunk
Időpont: csütörtökönként 17.30-18.30-ig
Táncot tanít: Pintér András (András bácsi)
Gyermekfelügyeletet biztosítunk.

Napi 3x étkezés ára: 455.-Ft, Ebéd ára: 305.-Ft

Óvodai ellátás

Napi 3x étkezés ára: 390.-Ft

Felhívjuk a T. Szülők figyelmét, hogy étkezést lemondani csak előző nap 11:00-ig lehet iskolánk titkárságának telefonszámán: 06/28-547-300 számon.
Ha a hiányzást nem jelentik le a fentiekben leírt óráig, abban az esetben, azt a napot ki kell fizetniük.

Ugyanígy kérünk értesítést a gyermek hiányzás utáni első iskolai napjáról előző nap 11.00 óráig.
Ha nem történik jelzés felénk, a gyermeknek nem tudunk ellátást biztosítani.

Megértésüket és együttműködésüket előre is köszönjük!

Összefoglaló videó

Iskolavédőnő:      Géth Magdolna Eszter
Fogadóóra:          pénteken 8:00 – 11:00-ig

Egyenruha gyűjtés

Várjuk a kinőtt egyenruhákat (blúzok, ingek, szoknyák és nadrágok) az igazgatói irodába, hogy továbbadhassuk azoknak, akiknek nem sikerült beszerezniük.